Na początek

Analiza konkurencji – czy uda nam się ugryźć kawałek tortu?

Jednym z etapów poprzedzających uruchomienie sklepu internetowego jest analiza rynku, by móc ocenić, czy będziemy w stanie przebić się przez konkurencje i ugryźć kawałek tortu, będącego rynkiem. Większość branż jest obstawiona przez dużych graczy – markety, zagraniczne koncerny czy też sklepy posiadające wieloletnie doświadczenie w sprzedaży danej grupy produktów, dysponujące budżetami marketingowymi w wymiarze setek tysięcy złotych.

Jak więc ocenić swoje szanse?

Sporo zależy od tego, czy celem naszej działalności jest tylko sprzedaż online, czy również rozważamy sprzedaż stacjonarną. W przypadku sprzedaż stacjonarnej sprawa jest o tyle łatwiejsza, iż mamy wiedzę co do konkurencyjnych firm w naszej okolicy, mamy więc sposobność co oceny ich rentowności czy też narzutu cenowego. W przypadku sklepów internetowych trzeba podejść do zagadnienia globalnie. Analizujemy ceny konkurentów i określamy, czy my jesteśmy w stanie być równie konkurencyjni cenowo, uwzględniając koszty prowadzonej działalności. Musimy jednak brać pod uwagę to, że przez pewien czas zyski mogą być niższe niż koszty działalności, dlatego też trzeba mieć zabezpieczone środki na prowadzenie działalności przez okres około 6 miesięcy.

Czy same marże to wszystko?

Nie – trzeba także ocenić kwestie marketingowe. Profesjonalna agencja jest w stanie oszacować koszty prowadzonych działań marketingowych, jak również oszacować budżety marketingowe firm konkurencyjnych. Nie ukrywajmy – bez działań marketingowych bardzo trudno będzie pozyskać jakichkolwiek klientów.

Warto także odpowiedzieć sobie na jedno ważne pytanie – czy my korzystamy z oferty dużych sklepów czy też wybieramy mniejsze sklepy? Jeżeli tak, to w jakiej kwestii te mniejsze sklepy są lepsze od kolosów? Sprawdźmy sklepy internetowe oferujące produkty, którymi chcemy handlować i zobaczmy, jak wygląda ich oferta, poczytajmy na temat ich obsługi, zobaczmy, czy są jakieś luki w ich asortymencie, które możemy wypełnić. Sprzedaż niszowych produktów może często być kluczem do sukcesu, gdyż niewielka konkurencja związana jest (w teorii) z mniejszymi nakładami marketingowymi. Oceniając sklepy konkurencyjne staramy się na nie patrzeć z perspektywy klienta, na co zwracalibyśmy szczególną uwagę. Możemy zrobić zestawienie sklepów z ich zaletami i wadami. W ten sposób możemy zrobić kompilację wielu sklepów, wykorzystując ich zalety i starając się wyeliminować problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na sprzedaż.

Nasza Strona internetowa wykorzystuje pliki cookies oraz podobne technologie w celi świadczenia Państwu usług z zachowaniem najwyższych standardów, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej „Polityce Prywatności”
Więcej Akceptuję