Prawo, a sklep internetowy
Sklep internetowy zgodny z prawem – czyli jaki?
Na sukces sklepu internetowego składa się wiele elementów składowych, a z nich jest równie ważny – właściwe oprogramowanie, merytoryczne wsparcie techniczne, rozeznanie i analiza konkurencji.
Jednak nie można zapomnieć o fakcie, iż krajowe przepisy nakładają na przedsiębiorcę prowadzącego e-sklep obowiązek posiadania regulaminu sklepu internetowego. Prawidłowy regulamin nie tylko ułatwi funkcjonowanie ale przede wszystkim uchroni przed sankcjami prawnymi i ewentualnymi roszczeniami klientów. Regulamin powinien być łatwo dostępny dla każdego potencjalnego kupującego. Jeśli przedsiębiorca nie ujawni jego treści konsumentowi – wówczas, zgodnie z prawem, nie obowiązują go postanowienia, z którymi nie mógł się zapoznać.
Regulamin sklepu internetowego jako wzorzec umowy
Ten istotny dokument, z prawnego punktu widzenia stanowi wzorzec umowy zawieranej pomiędzy właścicielem sklepu a klientem. Regulamin determinuje prawa i obowiązki stron. Warto zatem poświęcić mu tyle samo uwagi, co technicznej i marketingowej stronie sklepu internetowego.
Trzeba mieć na uwadze, że regulamin powinien być przede wszystkim dopasowany do działalności naszego sklepu. Funkcją regulaminu jest poinformowanie konsumenta – uznanego za słabszą stronę stosunku prawnego – o wszelkich istotnych warunkach świadczenia danej usługi jeszcze przed jej zawarciem. Ponadto pozwala on uporządkować sposób funkcjonowania platformy, zasady składania zamówień, wysyłki, a także zawrzeć postanowienia i informacje wymagane przez prawo.
Regulamin umożliwia konsumentowi zapoznanie się z danymi przedsiębiorcy, a także z wzorcem umowy zawieranej z przedsiębiorcą. Co niezwykle istotne – powinien on być stale aktualizowany, by przez zmieniające się przepisy nie pozostały w nim postanowienia niezgodne z prawem.
Przejrzysty, zrozumiały regulamin, zabezpieczający prawa każdej ze stron transakcji zdecydowanie wpływa wzrost wiarygodności właściciela sklepu internetowego.
Co powinien zawierać regulamin e-sklepu?
Nie ma jednej ustawy, która regulowałaby treść samego regulaminu. Tutaj należy skoordynować ze sobą postanowienia przede wszystkim: ustawy kodeks cywilny, ustawy o ochronie danych osobowych oraz rozporządzenia RODO, ustawy o prawach konsumenta, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną czy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepisy nie wskazują jednak wprost jaka powinna być treść regulaminu, a jedynie określają o czym należy poinformować konsumenta. A mowa przede wszystkim o:
– danych identyfikujących przedsiębiorcę – jego nazwa, adres, gdzie i pod jakim numerem zarejestrowana jest jego działalność gospodarcza;
– głównych cechach świadczonych usług, w tym sposoby porozumiewania się z konsumentami;
– danych teleadresowych przedsiębiorcy – adres fizyczny, adres poczty elektronicznej, bądź wskazywać inne sposoby szybkiego kontaktowania się z konsumentem;
– cenie;
– sposobie zgłaszania i rozpatrywania reklamacji.
Choć to jedynie przykładowe wyliczenie, sam regulamin nie powinien być rozbudowany, a zrozumiały i jednoznaczny. Przede wszystkim zaś powinien być zgodny z prawem. Dla przedsiębiorcy bardzo dotkliwe mogą być sankcje za posługiwanie się w treści regulaminu tak zwanymi klauzulami niedozwolonymi.
Dlatego by zapewnić bezpieczeństwo sobie jak i klientom warto szczególnie zadbać o rzetelność i poprawność regulaminu.
Odpowiedzialność prawna za regulamin zawierający klauzule niedozwolone
Wadliwy regulamin, naruszający prawa konsumentów czy postanowienia RODO, zawierający klauzule niedozwolone może narazić prowadzącego e-sklep na poważną odpowiedzialność prawną.
Ponieważ regulamin e-sklepu jest umową proponowaną klientowi (nierzadko konsumentowi), jego treść powinna przede wszystkim być zgodna z przepisami chroniącymi konsumentów – jako słabszą stronę. Zgodnie bowiem z art. 3851 ustawy kodeks cywilny – niedozwoloną klauzulą umowną jest zapis, który nie został indywidualnie uzgodniony z konsumentem i jednocześnie narzuca mu prawa i obowiązki sprzeczne z prawem czy dobrymi obyczajami oraz znacznie narusza jego interesy.
Trzeba mieć świadomość, że regulaminy sklepów internetowych są stale kontrolowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod kątem postanowień naruszających prawa konsumentów. A kary finansowe za posługiwanie się klauzulami niedozwolonymi są dotkliwe. Co więcej – są nakładane osobno za każde postanowienie naruszające prawa konsumenta! Zaś organ może je nałożyć nawet jeśli przedsiębiorca zaniechał ich stosowania, a od tego momentu nie minęło więcej niż 6 miesięcy. Oznacza to, że nawet jeśli właściciel e-sklepu się zorientował, że w jego regulaminie znajdują się postanowienia sprzeczne z prawem i je usunął – to i tak nie chroni to przed ewentualną odpowiedzialnością finansową.
Dodatkowo ukarany przedsiębiorca będzie zobowiązany do poniesienia kosztów postępowania sądowego, a także nie wolno mu będzie posługiwać się zaskarżonym postanowieniem. Samo zaś postanowienie trafi do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Niejednokrotnie przedsiębiorcy, starając się zabezpieczyć swoje interesy – wprowadzają do regulaminów postanowienia naruszające prawa konsumentów. Często klauzule niedozwolone znajdują się w regulaminach z powodu ich skopiowania z treści innego portalu czy e-sklepu. Nigdy nie ma bowiem pewności, że dany regulamin został sporządzony przez profesjonalistę i nie zawiera błędów.
Przedsiębiorca jako konsument?
Potrzeba stałego aktualizowania i weryfikowania treści regulaminu e-sklepu wymuszona jest przez stale zmieniające się przepisy. Regulamin poprawny i rzetelny w dniu otwarcia e-sklepu po pół roku może już taki nie być.
Istotną zmianą w prawie, projektowaną w roku 2020 jest objęcie przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą zakresem prawa ochrony konsumentów. Od czerwca 2020 roku, w pewnych sytuacjach przedsiębiorcy zyskają uprawnienia konsumentów. Będzie to dotyczyło czynności, które nie mają dla danego przedsiębiorcy charakteru zawodowego, ale są one dokonywane niejako „przy okazji’ prowadzonej działalności gospodarczej.
Dlatego jeśli e-sklep jest dedykowany nie tylko konsumentom, ale także przedsiębiorcom, warto poświęcić większą uwagę na poprawność jego regulaminu.