
Zarządzanie produktami – Prestashop

Aby przejść do zarządzania produktami, należy z menu bocznego wybrać „Katalog” (1), a następnie „Produkty” (2).
Przejdziemy wtedy do okna zarządzania produktami.

W widoku zarządzania produktów, możemy zobaczyć tabelkę z produktami, która zawiera następujące kolumny:
- ID – Numer identyfikacyjny produktu,
- Obraz – Domyślna miniaturka naszego produktu,
- Nazwa – Nazwa naszego produktu,
- Indeks – Unikatowy indeks produktu,
- Kategoria – Kategoria główna naszego produktu,
- Cena (netto) – Cena netto naszego produktu,
- Cena (brutto) – Cena brutto naszego produktu,
- Ilość – Dostępna ilość produktów na magazynie
- Wyświetlany – Informacja czy produkt jest wyświetlany na sklepie
- Akcje – Dostępne akcje dla naszego produktu (Edytuj, Podgląd, Skopiuj, Usuń)
Aby dodać nowy produkt należy nacisnąć „Nowy produkt” (11)

W widoku dodawania produktu możemy zobaczyć następujące pola:
- Nazwa produktu
- Zdjęcia produktu, pierwsze będzie miniaturką
- Podsumowanie to krótki opis wyświetlany przez niektóre szablony np. na liście produktów
- Pełny opis produktu wyświetlany na stronie produktu
- Ilość dostępnych produktów w magazynie
- Domyślnie zawsze ustawione na Offline co oznacza, że produkt nie będzie widoczny na sklepie, należy przełączyć na Online

Przechodząc niżej w formularzu dodawania produktu możemy tam znaleźć następujące pole:
- Cechy produktu które chcemy, aby klient mógł wybierać (np. Romiar, Kolor, itp.) – będziemy je definiować później,
- Marka produktu – te również później zdefiniujemy
- Powiązane produkty, produkty dodane w tym miejscu będą wyświetlać się na sklepie w widoku produkt w odpowiednim miejscu
- Ceny, jeśli ustalimy cenę Brutto, to cenna Netto ustawi się automatycznie i w drugą stronę działa to identycznie
- Podatek, na podstawie którego ma zachodzić zależność pomiędzy ceną Brutto a Netto
- Kategorie naszego produktu, w kwadratowych znacznikach zaznaczamy kategorie do których nasz produkt ma przynależeć, a w okrągłym znaczniku ustalamy kategorię główną.

Aby przejść do zarządzania Ilościami należy kliknąć w górnym menu dodawania Produktu
przycisk „Ilość” (1), znajdziemy tam następujące pola:
2. W tym miejscu możemy ustalać Ilość produktów w magazynie oraz ustanowić, ile minimalnie produktów musi być w magazynie, aby ten był dostępny na sklepie do sprzedaży.
3. Możemy tutaj podać informacje na temat magazynu, w którym znajduje się produkt, oraz możemy ustalić jaka wartość ma być uznawana jako niski poziom produktów, możemy również włączyć powiadomienia e-mail o takim stanie.
4. W tym miejscu możemy zadecydować, czy klienci mogą kupować produkty, gdy te nie są dostępne oraz ustalić wiadomość jaka będzie wyświetlana obok produktów, gdy ten jest dostępny, lub gdy jest niedostępny, ale pozwalamy na zamówienie, oraz możemy ustalić datę, od której dany produkt znów będzie dostępny.

Przechodząc w widoku dodawania/edycji produktu do okna zarządzania Wysyłką (1), zostaną nam wyświetlone następujące opcje:
2. W tym miejscu możemy ustalić jakie wymiary ma paczka produktu oraz jaka jest jej waga
3. Możemy tutaj ustalić czas dostawy produktu, może on być nie podany, równy domyślnemu ustawionemu na stałe dla wszystkie produkty lub dla tego konkretnego produktu może on się różnić, może być również inny, jeśli produkt jest niedostępny.
4. W tym miejscu możemy ustalić dodatkowe koszty wysyłki tego danego produktu, które będą doliczone do kosztów wysyłki przypisanych do dostawców.
5. W tym miejscu po prostu mamy wybór jakie opcje dostawy mają być dostępne.

Przechodząc w widoku dodawania/edycji produktu do okna zarządzania Wyceną (1), zostaną nam wyświetlone następujące opcje:
2. W tym miejscu decydujemy o cenie, możemy również ustalić cenę za jednostkę np. 5 zł za metr
3. W tym miejscu wpisujemy koszt jaki ponieśliśmy na zakup produktu, powinien być niższy od Ceny detalicznej, różnica tych kosztów to Twoja marża.
4. Tutaj i niżej można definiować opcje specyficznych cen, które mogą zależeć od konkretnego sklepu (których możemy podpiąć do Presty wiele), kraju, języka, bądź cena może być różna w danym przedziale czasowym, są to jednak bardziej zaawansowane opcje.

W górnym menu mamy dostępne jeszcze dwie opcje, pierwsza z nich SEO(1) służy do optymalizowania produktu pod kontem wyszukiwarek, są to zaawansowane opcje, kolejne pole to „Opcje” (2), w którym możemy znaleźć następujące pola:
3. W tym miejscu decydujemy, gdzie produkt ma być widoczny, wszędzie, tylko w katalogu czy tylko w wynikach wyszukiwania. Możemy również poinformować, że produkt jest dostępny tylko Online.
4. W tym miejscu ustalamy Tagi dotyczące danego produktu, ułatwi to jego wyszukiwanie w sklepie.
5. Możemy tutaj zadecydować czy nasz produkt jest Nowy, Używany czy Odnowiony, możemy także ustalić jego kody kreskowe.
6. Możemy tutaj ustalić opcje dostosowywania produktu przez naszych klientów, dodatkowe informacje, które chcemy, aby klient nam przekazał.
7. W tym miejscu możemy dołączyć pliki do produktu wyświetlane na stronie produktu, np. instrukcja obsługi.
Atrybuty & Cechy

Aby przejść do okna zarządzania Atrybutami i Cechami produktów z menu bocznego musimy wybrać „Katalog” (1) a następnie opcje „Atrybuty & Cechy” (2)

W widoku zarządzania Atrybutami widzimy tabelkę z grupami atrybutów z następującymi opcjami:
- ID – Numer identyfikacyjny grupy atrybutów
- Nazwa – Nazwa grupy atrybutów
- Wartości – Ilość dostępnych opcji w danej grupie atrybutów
- Pozycja – Pozycja elementu na liście
- Opcje dostępne dla każdej grupy atrybutów
Aby dodać nową grupę atrybutów musimy nacisnąć „Dodaj grupę atrybutów” (6), możemy również dodać wartość do którejś z już istniejących grup za pomocą przycisku „Dodaj nową wartość” (7)

Podczas dodawania grupy atrybutów widzimy formularz widoczny powyżej. Wystarczy uzupełnić tylko pole Nazwa (widoczne w panelu) i Nazwa publiczna (widoczna w sklepie), oraz jaki typ ma mieć nasza grupa atrybutów, czy ma to być lista rozwijana, czy przyciski, czy jest to może kolor.

Podczas dodawania nowej wartości widzimy powyższy formularz, wybieramy grupę atrybutów i uzupełniamy jaką opcje chcemy dodać. Możemy Zapisać tą wartość i od razu dodawać kolejną (1), lub po prostu zapisać i przejść do listy atrybutów (2).
Dodawanie Funkcji (Cech) przebiega w identyczny sposób, różnica wynika z tego gdzie takowymi możemy zarządzać, o tym poniżej.

Przechodząc do edycji produktu, możemy dodać cechę, jest to informacja na temat naszego produktu, która jest stała. W tym momencie ustawiłem, że nasz produkt jest wykonany z Bawełny, co wyświetli się na stronie produktu.

Aby móc zarządzać atrybutami, musimy utworzyć produkt z kombinacjami, w tym celu ustawiamy opcję „Produkt z kombinacjami” (1), następnie pojawi nam się w górnym menu opcja Kombinacje (2), do której musimy przejść.

W celu utworzenia kombinacji wybieramy z prawej strony jakie opcje mają być powiązane, ja przykładowo tworzę kombinację: Biały, S. Czyli nasz produkt jest dostępny w takiej konfiguracji.
W tym celu musimy zaznaczyć interesujące nas opcje do powiązania (1 i 2), a następnie przycisk „Generate” (3)

Następnie nasza kombinacja zostanie utworzona, możemy tutaj ustalić jak taka kombinacja wpływa na cenę (1), obok wyświetli nam się nowa cena (2), możemy również ustalić Ilość dostępnych produktów w tej kombinacji (3).
Marki & Dostawcy

Aby przejść do okna zarządzania Markami i Dostawcami należy kliknąć „Katalog” (1) a następnie „Marki & Dostawcy” (2).

W widoku zarządzania Markiami możemy znaleźć następujące elementy:
- ID – Identyfikator naszej Marki
- Logo – Logo marki
- Nazwa – Nazwa marki
- Adresy – liczba adresów dodanych do marki
- Produkty – liczba produktów z tą marką
- Włączony – Ustawienie czy ta marka ma być włączona
- Akcje do naszej marki – Zobacz, Edytuj, Usuń
- Lista Adresów przypisanych do marek
Możemy dodać nową markę klikając „Dodaj nową markę” (9), lub możemy dodać adres do istniejącej już marki klikając „Dodaj nowy adres marki” (10)

Dodając nową markę tak naprawdę wystarczy, że uzupełnimy jej nazwę, warto jednak dodać jej logo.
Aby zapisać markę wystarczy nacisnąć „Zapisz”
Przebieg dodawania adresów marki i dostawców przebiega bardzo podobnie do dodawania innych elementów w sklepie.